Hinner du med din flyttstädning?

Rent generellt så kan vi säga följande om flyttstädning som fenomen: är det inte dags att hitta en ny lösning på detta? Det här säger vi av den enkla anledningen att det skapar så mycket problem och missnöje.

Vi förklarar detta genom att peka på en flytt som en del av en trestegsraket där du ska flytta från Stockholm till Norrköping där du kommit in på en högskola. Det innebär att du sålt din bostad och att du ska flytta allt ditt bohag under en helg. i slutet av denna denna flytt så ska du återvända från Norrköping till Stockholm och din gamla bostad för att genomföra en flyttstädning och det är där skon klämmer. Du är dels trött rent mentalt, dels så är du slut rent fysiskt efter att ha burit och kånkat på en massa kartonger och tunga pjäser som soffa, säng och byråer och dels så har du fokus på att komma på plats i den nya bostaden i Norrköping.

Det innebär att du förmodligen - som så många andra - kommer att fuska med din flyttstädning, eller till och med helt strunta i den. talande i detta är att det står en annan person redo att flytta in i din gamla bostad. en person som inte alls kommer att vara speciellt glad över ditt beslut och som kommer att kontakta en städfirma i Stockholm - den faktura han får för städningen kommer sedan i sin tur att skickas direkt till dig.

Du, å din sida - du ska ju flytta in i din bostad i Norrköping och öppnar förväntansfullt dörren till denna. Bara för att mötas av damm, smuts på toaletten, smutsiga fönster och en kyl som är alldeles nersolkad med matrester. Inte så trevligt, eller hur?

Där är alltså den trestegsraket vi ville exemplifiera. Fuskar en person med sin flyttstädning så kommer det att drabba en annan och så vidare - flyttar man så är man en del av en kedja där någon flyttar in i den gamla bostaden och där någon flyttar ut från den bostad man själv ska flytta in i. Att då lägga ansvaret för flyttstädning på varje individ blir känsligt sett till vilket utspritt fusk som finns i Sverige med detta.

Att anlita en städfirma borde vara obligatorisk

En lösning som många väljer är att anlita en städfirma för flyttstädningen. Det är bra då jobbet blir ordentligt gjort och då man själv slipper en massa bekymmer samt krav på vite - ett belopp som kan bli väldigt högt då man då betalar för en akut tjänst.

Frågan är om inte den här lösningen borde förvandlas till legio? Det vill säga att man som säljare alltid bör anlita en städfirma. Så dyrt är det inte om man ser till att tjänsten är inkluderad i Rut-avdraget och att man därmed kan dra av halva kostnaden för arbetet på sin deklaration.

En annan lösning är att köparen själv ansvarar för städning i den bostad han ska flytta in i. Det ställer dock vissa krav på att datum för utflytt- inflytt och annat verkligen ligger i synk. Vi tror att den lösningen skulle vara absolut bäst. Dels så kan man välja att städa själv och därmed ha ett bättre fokus - man vill ha rent i den nya bostaden och blir mer noggrann. Dessutom har man ännu inte börjat flytta så man har fortfarande gott om energi. Dels så kan man välja att anlita en städfirma med rut-avdraget om man inte orkar städa.

Det enda - stora - kruxet med detta är att den förre ägaren kan lämna en bostad i ett väldigt smutsigt skick. Men, det är ju andra sidan heller inte ovanligt sett till det utspridda fusket idag.

Läs mer om hur en ordentlig flyttstädning hanteras här: http://www.stockholmflyttstädning.nu.

7 apr 2018